More visible mending

The fan-dom of visible mending continues... There's always stuff to mend here, often more than once. Whether it's trousers with knees scraped for the fifth time, socks that need a hole filled, again, or my mittens, which have been getting so much use during my daily bike rides to work that the thumbs had gone, again. A number of my Facebook-friends, and a few other people I follow via the sideline, have been posting their pics of visible and also invisible mending and various 'Make and Mend'-projects that have been organized. Great fun to see what other people are up to, and also very inspiring!
Ik ben nog steeds een grote fan van 'zichtbaar repareren'. Er is hier altijd genoeg te maken en repareren, meestal meerdere keren... Of het nu een broek is waar voor de vijfde keer een knie uit is, sokken waar weer gaten in zitten of mijn wanten, die intensief worden gebruikt tijdens mijn dagelijkse fietstocht naar het werk, en waar wéér een duim van open is. Een aantal Facebook-vrienden, en andere die ik vanaf de zijlijn volg, post regelmatig foto's van gestopte en gerepareerde kleding, en van de diverse projecten op dat gebied die ze volgen of zelf uitvoeren. Prachtig om te zien wat anderen doen, en erg inspirerend!

One of the people I know via Facebook, and via Ravelry, is Evelien V., who also happened to give a course in Sock darning at the Breidag last weekend. During her preparations for this course, she not only showed the various samples she made, with various types of darning and mending, but also shared a pic of a darning egg she had a friend make for her. I fell in love. Hard! I have been looking for an (antique) wooden darning egg for at least a year (not to be confused with the eggs and mushroom - really??? a mushroom??? - a certain company P. is selling), but no luck. I saw one several years ago at the Breidag, but had no use for it then... Go figure... After contacting Evelien, she agreed to me testing out the egg. She actually brought several types, and is trying to figure out which versions would work best and what would be the best way to market them. (Insert the usual cost/value/appreciation discussion here...) And after a short lesson and instruction, I got to work today!
Een van die mensen die ik ken via Facebook en Ravelry is Eveline V., die tijdens de Breidag afgelopen weekend een workshop sokken stoppen gaf. Tijdens de voorbereidingen voor deze workshop liet ze op Facebook niet alleen foto's zien van de voorbeeldjes van allerlei manieren van stoppen maar ook van een stopei dat ze een vriendin had laten draaien. Ik was direct verliefd! Ik ben al meer dan een jaar op zoek naar een (antiek) houten stopei (niet te verwarren met de eieren en paddenstoelen - echt, paddenstoelen??? - die een zekere firma P. verkoopt), maar helaas... Een paar jaar gelden zag ik er een op de Breidag, maar toen had ik hem niet nodig. Zul je altijd zien... Na wat berichtjes heen en weer, gaf ze aan dat ik het ei mocht uitproberen. Ze had zelfs meerdere prototypes mee naar de Breidag, en is druk bezig uit te zoeken welke vormen het beste werken en hoe ze het beste in de markt kunnen worden gezet. (Voeg hier de gebruikelijke discussie in over kosten/waarde/waardering...) Na een korte les en instructie, ben ik vandaag druk aan de slag geweest!



Did you know people sometimes use lightbulbs as darning eggs? Even on Instructables they do it this way! Brrr... Plus, totally onsuitable if you want to mend your mitten thumb! The egg I got to use is dual purpose, the large egg part can be used for toes and 'flat' surfaces, while the handle can be used as a tip for fingers on mittens and gloves. Really handy!
Wist je dat mensen soms een gloeilamp gebruiken als stopei? Zelfs op Instructables deden ze het zo! Brr... Trouwens, een gloeilamp is totaal ongeschikt voor het stoppen van een duim... Het ei dat ik meekreeg, is perfect; het grote deel is geschikt voor de tenen en 'vlakke' delen, terwijl de handgreep in een vinger kan worden gestopt. Superhandig!



My mitten is now ready for more trips to and from work. Even though it's late March and spring has officially started, it's still mighty cold in the morning! I am however thinking about making a new pair for next winter... Any pattern suggestions? Would love to know!
Mijn want is weer klaar voor een paar tripjes naar het werk. Ook al is het eind maart en is het officieel lente, het is 's ochtends best nog koud! Ik zit er wel aan te denken om voor volgende winter een nieuw paar te breien... Iemand nog een leuk patroon?

Comments

Evelien said…
Leuk Ammerins, ik ben blij dat het bevalt.

Popular posts from this blog

Skew you too!

Back from our holiday to Norn Iron

Shetland - day 3 - Monday October 8