With renewed energy.../Met hernieuwde energie...

I started watching my weight again... This time, I'm keeping a food diary, which already helps me at those difficult moments, when I would otherwise just grab a cookie, or make myself a sandwich...But my weight is not the only thing that is getting changed around the house, as my hands can tell you... I've been attacking my kitchen, more specifically the hob. That. Thing. Was. Dirty! Well, not the hob itself, but the burners... especially after making 'Stoofpeertjes' a few times and letting the stuff boil over a few times too often :D But, I'm getting there, with or without nails...

Ik ben weer wat aan mijn gewicht gaan doen... Dit keer houd ik een eetdagboek bij, wat al helpt op die moeilijk momenten, waarop ik anders gewoon een koekje snaaide, of een boterham smeerde... Maar mijn gewicht is niet het enige wat hier in huis verandert, wat mijn handen je wel kunnen vertellen... Ik ben goed bezig in de keuken, en dan vooral het fornuis. Dat. Ding. Was. Vies! Nou ja, niet het fornuis zelf, maar de branders... vooral na een paar keer stoofpeertjes maken en een paar keer te vaak laten overkoken :D Nou ja, ik kom er wel, met of zonder nagels...

Plus, my good intentions for the year:

Mijn goede voornemens voor dit jaar:

Start using soap nuts / Wassen met wasnoten
I ordered a trial packet and received it today. If I calculated it correctly, it could save me a lot of money! Just think about it:
I do around 5 full loads of laundry a week, 4 coloured and 1 white (on average). If I get the normal washing liquid, a bottle will get me 20 loads, and will then last 4 weeks. That would mean I need 13 bottles of washing liquid (I don't like using powder, I'm a liquid girl) per year. Assuming I buy the 'expensive' stuff at the normal price, this costs me around 5.50 Euros a bottle (although I'm thoroughly in love with Robijn at the moment, which is a bit dearer). Just for washing liquid, this would be 12 x 5.50 = 66 Euros.
Add softener to that, say, another 10 bottles, at 2.50 Euros a go. That's another 25 Euros. A whopping total of 91 Euros. Just on detergent!
For the soap nuts, I would need around 2 kg of nuts, which would cost me 17 Euros. Add postage (around 7 Euros) or pick it up in Sneek (which is not that far, and I have a friend living there) and you're done for the year! The. Entire. Year! You don't even need softener! A quarter of the costs, that's saving myself a whole Knitpicks Pro Deluxe Needle Set!
And it's a lot better for the environment too, of course!

Ik heb vandaag een proefverpakking wasnoten ontvangen. Als ik het goed heb berekend, kan ik hier enorm veel geld mee besparen! Denk maar na:
Ik doe ongeveer 5 volle wassen per week, 4 gekleurde en 1 witte (gemiddeld). Als ik normaal wasmiddel gebruik, haal ik 20 beurten uit een fles, dus gaat die 4 weken mee. Dus heb ik 13 flessen per jaar nodig (ik hou niet zo van poeder, ben echt een gelmeisje). Als ik het 'dure' spul koop tegen de normale prijs, kost me dat ongeveer 5,50 euro per fles (hoewel ik momenteel erg verliefd ben op Robijn, wat iets duurder is). Dus alleen aan wasmiddel ben ik dan 12 x 5,50 = 66 euro kwijt.
Voeg daar nog de wasverzachter aan toe, nog een fles of 10, tegen 2,50 euro per keer. Dat is nog eens 25 euro. In totaal dus 91 euro. Alleen al aan wasmiddel!
Als ik wasnoten gebruik, heb ik per jaar zo'n 2 kilo nodig, wat 17 euro kost. Voeg nog de verzendkosten daaraan toe (zo'n 7 euro, tenzij ik naar Sneek rijd, waar een vriendinnetje van me woont), en je bent gewoon klaar voor het hele jaar! Het. Hele. Jaar! Je hebt zelfs geen wasverzachter nodig! Een kwart van de kosten, genoeg om voor mezelf een hele Knitpicks Pro Deluxe Naaldenset te kopen!
En het is natuurlijk veel beter voor het milieu!


Buy fruit and veg from the greengrocer's, if we're not producing it ourself / Fruit en groente halen bij de groenteboer, tenzij we het zelf verbouwen
We recently got a new greengrocer's in town. I love it! It has all the stuff we need, locally produced, at great prices. Still, the competition from the supermarkets is killing, which means that in our town, which has around 100,000 inhabitants (let's call it a city, haha), there are less than 5 real greengrocer's. True! Isn't that horrible!!! So, we've decided to sponsor these small entrepreneurs more and get our stuff from there. I hope to be on first-name terms with the guy soon!
We hebben er sinds kort een nieuwe groenteboer bij op de Schrans, Doldersum. Ik vind het geweldig! Het heeft alles wat we nodig hebben, spul uit de buurt, tegen een prima prijs. Toch blijft de concurrentie van supermarkten moordend, wat inhoudt dat hier, in Leeuwarden, een stad(je) met zo'n 100.000 inwoners het aantal echte groenteboeren op een hand te tellen is. Echt! Is dat niet vreselijk!!! Dus hebben we besloten de lokale middenstand wat meer te sponsoren en daar onze groente en fruit te halen. Ik hoop hem binnenkort bij z'n voornaam te kennen!


Buy meat from the butcher / Vlees kopen bij de slager
The same applies here, and as it's nearly nextdoor to the greengrocer's, I can get what I need in one go. We are cutting down on meat though, especially mince and crap pre-processed stuff. Did you know that sausages contain around 30% meat? I don't even wanna know what the other 70% is...
Hier geldt hetzelfde, en omdat de slager bijna naast de groenteboer is, kan ik daar alles halen wat ik nodig heb. We eten toch al minder vlees, vooral gehakt en voorbewerkt spul. Wist je dat in worstjes soms maar 30% vlees zit? Ik wil niet eens weten wat in de andere 70% zit...

Bake our own bread / Ons eigen brood bakken

This one will take some planning. Luckily, I found a great bread recipe here, and my uncle is a baker. I still have to make an appointment with him to go round and pick up a big sack of flour and yeast. Let's say we'll be starting that from February ;)
Dit kost nog even wat tijd. Gelukkig heb ik hier een geweldig broodrecept gevonden en is mijn oom bakker. Ik moet nog even een afspraak met hem maken om een grote zak bloem en gist op te halen. Laten we zeggen dat we hiermee in februari beginnen ;)

Walk every day / Elke dag wandelen
That has been going great. And as we love walking, it's not even a chore. Apart from when it's raining of course... It can be combined neatly with our shopping at the butcher and greengrocer's. It's a nice half hour walking, perfect for the Tuesday and Friday morning work-out...
Dat gaat al prima. En omdat we wandelen leuk vinden, is het niet eens een moetje. Behalve wanneer het regent, natuurlijk... We kunnen het mooi combineren met de boodschappen bij de slager en de groenteboer. Die zitten op ongeveer een halfuur lopen, perfect voor op de dinsdag- en vrijdagochtend...

Sell more stuff online / Meer spullen online verkopen
We've been selling loads of stuff on Marktplaats. It's been a great little earner over the Xmas period and we intend to keep it going. Have a look at our ads and let us know if there's something you like!
We hebben al veel verkocht op Marktplaats. Het was een geweldige manier om wat geld bij elkaar te sparen voor de Kerst en we gaan er lekker mee door. Sneup maar even door onze advertenties om te kijken of er iets tussen zit!

Send more cards to people I love / Meer kaartjes sturen aan vrienden en familieI know how much I like getting a card on my birthday (April 14, by the way), or when I'm down, working on a difficult project, etc. Even an e-mail can cheer me up. My mission this year is to spread some happiness around, in a sort of PIF (Paying it Forward) kind of way. I've bought a whole packet of cards, and we've got stamps coming out of our noses (because of our Marktplaats activity, haha), so no better time to start than now!
Ik weet hoe fijn ik het vind om een kaartje te krijgen als ik jarig ben (14 april, trouwens), wanneer ik wat depri ben, werk aan een lastig project, etc. Zelf een mailtje kan me al weer opvrolijken. Mijn missie dit jaar is om wat van dit geluk te delen met anderen. Ik heb een heel pak kaarten gekocht en aangezien de postzegels ons dankzij Marktplaats echt uit de neus komen, kan ik daar direct mee beginnen!

Knit more for me / Meer dingen voor mezelf breien
Yes. I should! Starting with Spoke (also here). I'm devoting my time at the Handwerkbeurs in Zwolle next month to buying the yarn for this!!!
Ja. Dat moet ik zeker doen! Als eerste Spoke (ook hier). Ik ga op de Handwerkbeurs in Zwolle op zoek naar geschikt garen!!!

And that's enough for now... More knitting stuff next time!
Dat is voor nu wel even genoeg... Volgende keer weer breiwerk!

Comments

Jolanda said…
You can do it!
Daar ben ik zeker van.
Herma said…
Jeeeeeeeeeeee dat een bijzonder goede voornemens!!
Goed voor jezelf, je gezin, de locale middenstand en het milieu.
Zeer knap.
Inderdaad, succe, bacause You can do it!
MoniqueB. said…
Nou, dat zijn pas goede voornemens!
Tip 1 van mij: gebruik azijn als wasverzachter. Goedkoop, makkelijk, geurloos (soms fijn)en milieuvriendelijk.
wat kan je jezelf goed belonen!!Hele goede keus voor de knitpro's!
Kan je met je poezelige handjes weer van allerlei dingen breien!
Wij hebben net besloten de moestuin op te zeggen. We hebben een zorgboerderij die milieubewust tuiniert, en voor dat geld hebben we geen zin meer om zelf te spitten.

Heel veel suxxes; het gaat je lukken! (en met de kaartjes houdt je mij ook aan het werk, thanks!)

Popular posts from this blog

Skew you too!

Back from our holiday to Norn Iron

Shetland - day 3 - Monday October 8